Facebook är ett av de mest inflytelserika företagen i världen och har förändrat hur vi kommunicerar med varandra. Trots att det är ett etablerat företag, har det inte alltid varit så. Facebook har gått igenom en lång och spännande resa från start-up till att bli en känd multinationell.
Facebook grundades 2004 av Mark Zuckerberg och hans vänner från Harvard. Deras ursprungliga plan var att skapa ett socialt nätverk för studenter vid Harvard. Det första namnet de kom på var Facemash, men det byttes till Facebook några månader senare. Facebook blev snabbt populärt bland studenter vid Harvard och några andra universitet.
2005 utökade Facebook sitt nätverk till att omfatta studenter från hela USA. Det året började också företaget att ta in investeringar från olika källor. Ett år senare lanserade Facebook sin första version för allmänheten, vilket innebar att nu kunde alla använda det. I början var det bara möjligt att skapa ett konto om man hade en giltig e-postadress från ett universitet.
2007 lanserade Facebook sitt första mobilapplikation, vilket innebar att nu kunde man kommunicera även när man inte var vid en dator. Det året öppnade Facebook också sina portar för alla, så att även personer utanför universitet kunde använda det.
2008 lanserade Facebook sitt första annonsprogram och det året började företaget också att ta in betaltjänster. Dessa tjänster gjorde det möjligt för företag att marknadsföra sig på Facebook.
2012 lanserade Facebook sin första version av Facebook Messenger, vilket gjorde det möjligt för användare att skicka och ta emot meddelanden. Det året lanserade Facebook även sitt första foto- och videodelningsprogram, vilket gjorde det möjligt för användare att dela bilder och videor med sina vänner och familj.
Idag är Facebook ett av de mest inflytelserika företagen i världen. Det har över 2 miljarder användare över hela världen och är ett av de mest värdefulla företagen i världen. Facebook har också etablerat sig som en ledande aktör inom teknik och innovation.
Facebooks resa från start-